reede, 27. september 2019

Juttu koolist

Hej,

kuna vahetusaasta üks väga suur osa on õppimine, mõtlesin, et keskendun selles pikas postituses rohkem koolile. Kindlasti tuleb ka muud juttu, aga loodetavasti on ka see huvitav ja abistav.

Enne siiatulekut räägiti, et igas tunnis kasutatakse ainult arvuteid, seega tuleb võtta enda oma võimalusel kaasa, kuigi enamasti on olemas ka võimalus koolist laenutada. Aga minu suureks üllatuseks ei kasutata siin arvuteid nii palju. Mõnedele õpetajatele ei meeldi neid isegi laudadel näha ja tuleb päriselt vihikusse kirjutada. See taanlastele ei meeldi, aga vahepeal suudetakse õpetaja siiski ümber rääkida. Taani keele õpetaja ütles näiteks eelmise nädala alguses, et enam ei tohi tunnis mingeid elektroonikaseadmeid laual olla (minule tehti aga erand, et saaksin telefonis olevad tõlget kasutada). 
Ma pole isiklikult suurim fänn, et kasutada koolis arvuteid märkmete tegemiseks, sest see võtab juba kotis rohkem ruumi (mitte küll palju, aga siiski) ja keskendutakse vähem tunnis toimuvale. Lisaks võtab kõige trükkimine klaviatuuril nii palju rohkem aega (näiteks matemaatikas kirjutan alati esmalt paberile ja hiljem arvutisse ümber, sest nii saan palju kiiremini). Aga siiski on ka positiivseid külgi. Enamasti panevad õpetajad tunnitööde lehed internetti ja kui neid lahendatakse Google Drives, siis tavaliselt keegi ikka jagab oma faili teistega, sest siis saab ülesanded ära jagada.

Tulin siia lootuses, et poodides on kindlasti suur valik erinevaid kirjusid vihikuid, aga nii see polnud. Kooli jaoks ostmine on alati mu kooliaasta lemmik osa. Kui nägin enne Eestist lahkumist poodides juba vihikuid ja päevikuid, pidin ennast tagasi hoidma, et ma siia midagi üleliigset kaasa ei võtaks. Käisin siiajõudes läbi kõik poed, kus müüdi midagigi kooli jaoks, aga olid ainult ühte tüüpi ja täiesti tavalised vihikud. Nüüd aga mõtlen, et oleksin võinud vähemalt ühe märkmiku võtta siia kaasa näiteks matemaatika jaoks. Olen nüüd teistelt kuulnud, et poodides on väiksed valikud esiteks sellepärast, et kasutatakse palju arvuteid, ja teiseks, sest kuni põhikooli lõpuni varustavad koolid õpilasi vihikute ja muude koolitarvikutega.

Teadsin, et lõuna peab kooli ise kaasa võtma. Muidu on ka võimalus osta, aga hinnad on siin ikkagi tunduvalt suuremad kui Eestis ja sellega peab arvestama. Enamasti võetakse kaasa puu- ja juurvilju, salateid (ilma kooreta) ning küpsetisi, kui midagi eelmistel päevadel kodudes valmistatud on. Kõigil on alati kotis olemas ka vähemalt üks võileib. Ise olen eestlasena arvamusel, et igapäevaselt pole kõige tervislikum leiba süüa. Hostema seletas kohe peale selle kuulmist, et see on just väga tervislik ja tuleks palju süüa, sest sisaldab teistsuguseid jahusid. 
Olen tähelepannud, et õpilased eelistavad süüa klassiruumides tunni ajal, kuigi on olemas ka eraldi suured ruumid toolide ja laudadega kooli allkorrusel, mida mina kutsuksin sööklaks. Seal on ka veeautomaadid, kust saab oma pudeleid värske veega täita. Veel on ruum erinevate diivanitega, kus veedan tihti oma vabu tunde.
Me saame ka iga nädala viimases bioloogia tunnis alati süüa. Õpetaja on pannud paika plaani, kes peab kunaseks midagi küpsetama ja nii olen saanud siin hulganisti küpsiseid ning šokolaadikooke.

Puudumiste osas ollakse siin võibolla veidi karmimad kui Eestis. Näiteks ühes matemaatika tunnis kolm tüdrukut hilinesid tundi 2min ja said kirja juba 50% puudumise. Kui kodutöö esitamisega hilineda, läheb ka see puudumisena kirja. Minul on see õnneks vabandatav, sest õpetaja öelnud, et ei ootagi, et neid teeksin. Kui puudutakse pikema haiguse tõttu, võidakse küsida arstipabereid, et saada tõestust. Kui puudumisi on liiga palju, saadetakse vanematele hoiatus, ja kui neid koguneb kaks, määratakse õpilane koheselt õpilastenimekirjast välja, mis on muidugi kõige äärmuslikum ja usun, et ma ei pea seda siin kartma.

Kodutöid eriti palju ei ole, sest enamasti kirjutatakse lihtsalt Lectiosse, et mida homme tunnis tegema hakatakse. On aga mõned suuremad kodutööd näiteks matemaatikas (umbes 6-7 ülesannet, mille peab iseseisvalt paberile tegema, ja juurde kirjutama lahenduskäigu samm-sammult tõestamaks, et jõudsid õige vastuseni ikka ise), inglise keeles (tunnis loetud lugudest kirjutada kokkuvõte) ja taani keeles (teised peavad hetkel kirjutama arvamuslugusid, aga mina olen arusaadavatel põhjustel vabastatud). Nendest teavitatakse enamasti õpilasi Lectio kaudu kolm nädalat ette. 
Väga palju tehaksegi tundides, sest need kestavad 1,5h, aga siin ei tundu see aeg üldse nii pikk. Õpilastel tuleb väga suur osa teema õppimiseks ise ärateha, sest õpetajad annavad töölehed, kus on kirjas interneti leheküljed, kust uue teema kohta lugeda. Hiljem jagatakse õpilased gruppidesse, et vastuseid kontrollida. Olen siin juba selle lühikese ajaga hakanud austama Eesti õpetamisviisi, kus õpetaja tutvustab uut teemat ja teeb selleks suure eeltöö. 

Hinded on siin aga täiesti teistsugused ja ega mul täpselt mingit kogemust pole kui ainult teistelt kuulnud. Nimelt umbes 20 aastat tagasi muudeti siinset hindamissüsteemi lihtsamaks ehk nüüd kasutatakse nn "7-point grading system". Terves aastas saadakse umbes 2 suurt hinnet, millest aasta lõpus pannakse kokku üks suur. Vahepeal väikseid hindeid eriti ei saada. Matemaatikas oli mul näiteks eelmine nädal esimene kontrolltöö, millest ei saanud küll kahjuks osa võtta, sest pidin minema selle ajal teise tundi, aga seda vist ikkagi hinnatakse.

Siin on näha praegust hindamissüsteemi Taanis, kirjeldust sõnaliselt, tähelist vastet ja ka Taani vana hindamissüsteemi

Nüüd siis mõned väiksemad üllatused: 
Esimeses kehalise tunnis oli ootamatu näha, et see toimub poistel ja tüdrukutel koos. Ise olen harjunud, et alates viiendast on eraldi, aga Taanis on see väga tavaline. Olen paari klassikaaslasega rääkinud, ning nendejaoks on see enesest mõistetav, sest klassis ainult 5 poissi, nii et neil poleks omavahel eriti huvitav kehalist teha.
Siin ei ole ka koolikella, millega ma olen ise juba harjunud, sest kaks eelmist aastat gümnaasiumis polnud mul seda. Ma võtsin seda juba nii iseenesestmõistetavana, et ei pannud esimene nädal tähelegi.
Veel on uus nende kasutatav Lectio, mida võrdleksin ekooliga, aga siin on see palju olulisemal kohal. Õpilastel pole päevikuid, nii et ainult sealt on võimalik saada informatsiooni. Sinna kirjutataksegi pidevalt kõigile väga olulisi sõnumeid, ka näiteks erinevate ürituste kohta. See on ka ainuke koht, kust saab vaadata koduseid ülesandeid, sest tunnis ei öelda selle kohta sõnagi, ning peab ise olema väga valvas, et midagi kahe sillma vahele ei jääks. 
Lectiost saab vaadata tunniplaani, mida pidevalt uuendatakse (ka päeva sees). Mul on näiteks iga nädal uus tunniplaan. Peale ärkamist tuleb ka kindlasti kontrollida, sest nii mitmelgi hommikul olen näinud, et mõni tund jääb ära ja saaksin hakata hiljem kooli liikuma. Kui mõni tund jäetakse ära, siis gümnaasiumis seda enam millegagi ei asendata.
Ning siin ei eksisteeri sellist asja nagu garderoob. Juba praegu käiakse oma õhemate jakikestega niisama ringi ja pannakse tundides seljatugedele. Ma ei taha teada, mis talvel veel paksude jopedega saama hakkab. Eestis polnud ka mu koolis otseselt garderoobi, aga kõigil olid kapid, kuhu sai siis päevaks oma väliriided jätta. Arvasin, et on elementaarne, et koolis on koht, kuhu saab oma soojad mantlid jätta.
Võimlas asuvad laes kõlarid, mis on muidu mõeldud ürituste jaoks, aga kehalise tundides kasutatakse neid väga jõudsalt. Kui tehakse soojendust või niisama väiksemaid ülesandeid, lastakse valjult muusikat, sest tund toimub alati (on  erandeimuidugi üksikuidd) ainult ühel klassil. Mulle see tegelikult meeldib, sest muudab õhkkonna palju vabamaks ja saan tutvuda ka siinsete lauludega.
Klassides pole suuri arvuteid, vaid iga õpetaja peab kaasa võtma oma läpaka, mille saan siis vajaduse korral projektoriga ühendada, mis alati ei õnnestu ja võib kaasa tuua veidi pahameelt ja tundide varajasema lõpu.

Ja vot sellised ongi minu siianised tähelepanekud kooli osas. Kindlasti on neid veel, aga küll jõuab veel nendest ka kunagi kirjutada. 
Seniks aga "Vi ses".

Üks kolmest muusikaruumist koolis, kus toimuvad kooritunnid

Imeline tahvlitesüsteem, kus ühe täitudes saab teha ülemisega kiire vahetuse, sest on ratastel. Selle all on veel omakorda valge tahvel, kuhu saab markeritega kirjutada või projektoriga näidata.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar